Gallery

Τέρμα οι ξεναγοί. Ποιος τους χρειάζεται;

Άλλο ένα μέτρο που θα σώσει την Ελλάδα: καταργείται η εκπαίδευση των ξεναγών.

Τέρμα η σχολή, από σήμερα κάθε πτυχιούχος αρχαιολογίας θα μπορεί να γίνει ξεναγός.

Μοναδική προϋπόθεση; Να παρακολουθήσουν ένα δίμηνο επιμορφωτικό σεμινάριο (το οποίο θα χρηματοδοτήσει το ελληνικό κράτος, φυσικά).

Θα υπάρξουν εξετάσεις ή κάποιος άλλος τρόπος να ελέγχει το κράτος ότι ο συμμετέχοντες αποκόμισαν κάποιες γνώσεις αντί να περάσουν δύο μήνες με κοπάνες και καφέδες; Όχι βέβαια.

Θα έχουν τουλάχιστον κάποιο χαρτί που ν’ αποδεικνύει ότι μιλούν τη γλώσσα στην οποία θα ξεναγήσουν; Ούτε καν αυτό.

Εκπαιδευτικές διδασκαλίες στους αρχαιολογικούς χώρους; Πώς; Τι είπατε; *

Με λίγα λόγια, όποιος Έλλην ή ευρωπαίος πολίτης με πτυχίο αρχαιολογίας (π.χ. Κελτικής αρχαιολογίας από τη Γλασκώβη, ή ρουμανικής αρχαιολογίας από το Βουκουρέστι)  μπορεί να έρθει στην Ελλάδα, να παρουσιαστεί για λίγες ώρες στο σεμινάριο και θα θεωρείται έτοιμος να ενημερώσει τον κόσμο για όλη την ελληνική ιστορία και προϊστορία.

Θα μου πείτε υπάρχουν κι Έλληνες αρχαιολόγοι. Σίγουρα, ένα σωρό από αυτούς που σήμερα δουλεύουν ως φιλόλογοι στα σχολεία θα θελήσουν να παρακολουθήσουν το σεμινάριο για να συμπληρώσουν το εισόδημά τους (που συνεχώς μειώνεται) δουλεύοντας Πάσχα και καλοκαίρι. Έχοντας όμως ο ίδιος πτυχίο Αρχαιολογίας μπορώ να σας διαβεβαιώσω πόσο στενό πεδίο καλύπτουν οι γνώσεις ενός αρχαιολόγου: προϊστορικοί, κλασσικοί και βυζαντινοί, όλοι τείνουν να γνωρίζουν σε βάθος μόνο το αντικείμενο της ειδικότητάς τους και ελάχιστα γύρω από αυτό. Ένας αρχαιολόγος είναι ερευνητής που απαιτείται να γνωρίζει το αντικείμενό του σε βάθος. Ένας ξεναγός όμως δε χρειάζεται να γνωρίζει τις λεπτομέρειες της Υστεροελλαδικής κεραμεικής ΙΙΙα. Αντίθετα, χρειάζεται εύρος γνώσεων για να μπορεί να απαντήσει σε κάθε ερώτηση, και πιστέψτε με, είναι πολλά αυτά που χρειάστηκε να μάθω για να κάνω τη δουλειά μου σωστά.

Σήμερα οι Έλληνες ξεναγοί πρέπει να περάσουν από μια σχολή που διαρκεί πέντε εξάμηνα  κατά τη διάρκεια των οποίων αλωνίζουν πάνω-κάτω τη χώρα για να δουν και να εξοικειωθούν με τα μέρη τα οποία πρόκειται να ξεναγήσουν. Έπειτα για να πάρουν άδεια εργασίας πρέπει να περάσουν εξετάσεις για ν’ αποδείξουν ότι έμαθαν όσα διδάχτηκαν, τα οποία περιλαμβάνουν φυσική ιστορία, πρώτες βοήθειες, και φυσικά, την ξένη γλώσσα στην οποία θα ξεναγήσουν. Πείτε μου παρακαλώ, πώς θα ωφελήσει τη χώρα μας μια πλημμυρίδα νέων ξεναγών με σπαστά αγγλικά ή γερμανικά, ανύπαρκτα ελληνικά και γνώσεις για την Ελλάδα που μετά βίας γεμίζουν ένα φτηνό τουριστικό οδηγό;

Θεωρητικά, ο νέος νόμος είναι απόρροια του Μνημονίου. Πώς όμως πιστεύουν οι ειδήμονες ότι αυτή η ξαφνική ξεναγοπλημμύρα θα βοηθήσει να ανακάμψει η χώρα; Άραγε τι θα γίνει με τον ποιοτικό τουρισμό; Πόσο θα ωφεληθεί όταν οι ξεναγοί μιλούν λίγα λεπτά για τα βασικά (με ακατάληπτα αγγλικά) και μετά αφήνουν τους πελάτες τους μισή ώρα να βγάλουν φωτογραφίες; Ή μήπως ο λιγότερο ποιοτικός τουρισμός θα αυξηθεί; Λέτε οι «τρομερές αμοιβές» των ξεναγών να αποτελούν το μόνο εμπόδιο για την αύξηση των επισκεπτών στη χώρα μας; Μήπως τα «ζωτικά συμφέροντα» της χώρας μας θα εξυπηρετηθούν αν ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων μαθαίνουν για τη χώρα μας από τα χείλη ενός Βούλγαρου ή Τούρκου ξεναγού;

Ποιος τελικά θα ωφεληθεί από τη νέα πραγματικότητα; Μήπως αυτοί που διατείνονται ότι υπάρχει ανάγκη περισσότερων ξεναγών; Πώς είναι δυνατόν αυτό όταν αμέτρητοι συνάδελφοι (πολλοί από αυτούς δίγλωσσοι και τρίγλωσσοι) έψαχναν φέτος για δουλειά και δεν έβρισκαν;

Ας φανταστούμε το σενάριο: εκατοντάδες νέοι με πτυχίο αρχαιολογίας που, είτε αποφάσισαν να κάνουν τις διακοπές τους δουλεύοντας στην Ελλάδα, είτε ζουν σε χώρες όπως η Ρουμανία και η Βουλγαρία και αποφάσισαν ν’ αναζητήσουν καλύτερη τύχη στην Ευρωζώνη, έρχονται εδώ και μέσα σε δύο μήνες αναγορεύονται ξεναγοί. Πολύ σύντομα όλα τα τουριστικά γραφεία έχουν τόσες αιτήσεις για δουλειά που δεν ξέρουν ποιον να πρωτοπάρουν. Τι γίνεται όταν υπάρχει υπερπροσφορά κάποιου αγαθού; Φυσικά η τιμή του πέφτει. Με λίγα λόγια, οι αμοιβές των ξεναγών θα πέσουν κατακόρυφα. Θα ωφεληθούν οι τουρίστες;

Πολλοί θα πουν ακριβώς αυτό και μάλιστα ίσως να αναφέρουν και πόσα δισεκατομμύρια θα προστεθούν στο ακαθάριστο εθνικό προϊόν από τις στρατιές των τουριστών που θα γεμίζουν τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία της χώρας εξαιτίας της πτώσης των τιμών των ξεναγών. Μακάρι,  μεγαλύτεροι αριθμοί σημαίνουν και περισσότεροι δουλειά για όλους, αλλά η εμπειρία μου έχει δείξει ότι τα πράγματα δεν λειτουργούν ακριβώς έτσι. Πόσο άραγε έπεσαν οι τιμές άλλων υπηρεσιών και προϊόντων μετά τις πρόσφατες μειώσεις των μισθών και το άνοιγμα άλλων επαγγελμάτων;

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι τα γραφεία θα έχουν στο χέρι μια ομάδα πειθήνιων ξεναγών που θα είναι ευχαριστημένοι με ψίχουλα και δε θα τολμούν να διεκδικήσουν Σαββατοκύριακα και αργίες, ενώ θα πληρώνουν από την τσέπη τους το ξενοδοχείο και το σουβλάκι τους όταν είναι σε «τουρ», γιατί πάντα θα υπάρχει ο πιο ανέμελος βορειοευρωπαίος ξεναγοτουρίστας (που δουλεύει για να κάνει τουρισμό), ή ο πιο ολιγαρκής Ρουμάνος (μου μ’ ένα μεροκάματο θρέφει την οικογένειά του για ένα μήνα), ή ο ντόπιος αρχαιολόγος-φιλόλογος (που ο μισθός του τρέχει το καλοκαίρι) να τους πάρει τη δουλειά.

Θα ωφελήσει όμως αυτό τα ελληνικά τουριστικά γραφεία;  Ούτε και αυτό το βλέπω να γίνεται. Όταν ο πειναλέος ξεναγός αρχίσει να προσφέρει ακόμα και δωρεάν την ξενάγηση περιμένοντας να τα βολέψει με το φιλοδώρημα, πόσοι από τους τουρίστες πιστεύετε ότι θα πληρώνουν ακόμα και 20 ευρώ για να πάρουν μια οργανωμένη εκδρομή; Ρωτήστε τους εαυτούς σας για αυτό. Δυστυχώς όταν ανοίγεις την πόρτα στην ζούγκλα, καμιά φορά η ζούγκλα σε καταπίνει κι εσένα. Αντιθέτως οι μόνοι που θα ωφεληθούν από το όλο χάος θα είναι οι μεγαλοκαρχαρίες του τουρισμού που θα αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους ακόμα περισσότερο.

Τι γίνεται σε άλλες χώρες και τι αντίκτυπο έχει στην οικονομία τους ο θεσμός του εκπαιδευμένου και καταρτισμένου ξεναγού; Στην Τουρκία, όπου ισχύει σύστημα αντίστοιχο με αυτό που θέλει να καταργήσει η κυβέρνηση, οι αριθμοί των εισερχομένων τουριστών μάλλον αυξάνονται. Τώρα θα μου πείτε, άλλο το ευρώ και άλλο η τούρκικη λίρα και θα συμφωνήσω. Κάντε όμως τον κόπο να ψάξετε και αλλού. Στην Ελβετία π.χ. για να γίνεις ξεναγός, εκτός από τα τυπικά προαπαιτούμενα (γνώση γλώσσας, διαμονή για τουλάχιστον 5 χρόνια στην χώρα κτλ,), πρέπει να παρακολουθήσεις σχολή πανεπιστημιακού επιπέδου. Διορθώστε με  αν κάνω λάθος, αλλά δε θυμάμαι κανέναν να παραπονιέται για την έλλειψη τουριστών στην Ελβετία, αντιθέτως στη χώρα αυτή πηγαίνουν τουρίστες υψηλού επιπέδου για όλο το χρόνο, όχι μόνο για το διάστημα Απριλίου-Οκτωβρίου, όπως στην Ελλάδα.

Για χρόνια έχω βαρεθεί να ακούω από τα χείλη των πρωθυπουργών μας και των υπουργών μας για τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδας. Ποτέ όμως δε λένε ποια είναι αυτά, εκτός αν εννοούν το «λίγο κρασί, λίγη θάλασσα και τ’ αγόρι μου». Λοιπόν εδώ θα τολμήσω να σας πω ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος στον τουρισμό: είναι τα χιλιάδες χρόνια πολιτισμού, το γεγονός ότι σε μια μέρα μπορείς να δεις από προϊστορικούς οικισμούς ως αρχαία ελληνικά ιερά, βυζαντινές εκκλησιές, οθωμανικά τζαμιά και βενετσιάνικα κάστρα, ένα μαγευτικό παλίμψηστο ιστορίας. Να θαυμάσεις μαγευτικά τοπία και να γευτείς τον καθημερινό μας πολιτισμό, και δεν εννοώ το πλαστικό κομπολόι made in China και τη χωριάτικη σαλάτα με τις τηγανιτές πατάτες.

Συγκριτικό πλεονέκτημα της χώρας μας στον τουρισμό είναι ο πολιτισμός της και οι άνθρωποι που δραστηριοποιούνται σε αυτόν, όπως οι διπλωματούχοι Έλληνες ξεναγοί. Άνθρωποι με γνώση, εμπειρία, αγάπη και πάθος για την χώρα και για αυτό που κάνουν. Άνθρωποι που κάθε μέρα εκπροσωπούν τη χώρα μας και «διαπραγματεύονται» για τα συμφέροντα της με χιλιάδες φιλοξενούμενους από όλες τις χώρες του κόσμου. Και πέρα από όλα αυτά, θα ήθελα να ήξερα πώς μια νέα φουρνιά νεόπτωχων ξεναγών θα καταφέρνει να πληρώνει τους φόρους που με τόση ευκολία προστίθενται κάθε μέρα. Για να αφήσω που ακόμη δεν έχω καταλάβει πώς όλα αυτά θα βοηθήσουν τη χώρα να βγει από την κρίση.

* Ενημέρωση: με πληροφορούν ότι τα στοιχεία που είχα όταν πρωτοέγραψα το άρθρο ήταν λανθασμένα. Υπάρχουν εξετάσεις, σύστημα ελέγχου παρουσιών και η ξένη γλώσσα πιστοποιείται με προσκόμιση τίτλου επάρκειας. Δυστυχώς, οι ίδιες πηγές με διαβεβαιώνουν ότι οι πρώτες είναι υπερβολικά εύκολες, το δεύτερο κάποιοι έχουν βρει τρόπο να το παρακάμπτουν και, όσον αφορά τη γλωσσομάθεια, η πείρα μου λέει πως ένας τίτλος σπουδών που αποκτήθηκε στο παρελθόν, δεν μπορεί να πιστοποιήσει αν ο κάτοχός του διαθέτει ευφράδεια στο παρόν. Συνεπώς, το συμπέρασμά μου δεν αλλάζει: δεν ελέγχεται επαρκώς αν οι υποψήφιοι πράγματι διαθέτουν ή αποκόμισαν τις απαιτούμενες γνώσεις.

Advertisements

3 comments on “Τέρμα οι ξεναγοί. Ποιος τους χρειάζεται;

  1. Αριστοτέλη μου θλίβομαι !!Εγώ αποχωρώ λόγω ηλικίας και κόπωσης .Που αφηνω αυτή την δουλειά που λάτρεψα, που αγάπησα ? Σε λίγο δεν θα υπάρχει δεξαμενή για να ξεναγούς της σχολής .Τι θα κάνουμε ? Σ ευχαριστώ για το υπέροχο άρθρο .Να είσαι καλά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s