Gallery

Χάος και ταλαιπωρία στην Ακρόπολη

Προχτές είχα μια δυσάρεστη έκπληξη. Φτάνοντας στα εκδοτήρια εισιτηρίων της κεντρικής εισόδου της Ακρόπολης πληροφορήθηκα ότι στο εξής, εγώ και όλοι οι υπόλοιποι συνάδελφοί μου πρέπει να περιμένουμε στην ίδια ουρά μαζί με τους μεμονωμένους επισκέπτες (ενώ πριν δύο εβδομάδες υπήρχε μια σχετική προτεραιότητα, που επέτρεπε σε γκρουπ  να εισέρχονται στην ακρόπολη με καθυστέρηση μόνο 15 λεπτών – αν ήταν τυχεροί).

Θα μου πείτε, γιατί είναι τόσο κακό αυτό; Λογικό δεν είναι να έχουν όλοι τα ίδια δικαιώματα και να μην απολαμβάνουν ορισμένοι ειδικά προνόμια;

ανακοίνωση για τη σειρά προτεραιότητας στην Ακρόπολη

Όμως δεν πρόκειται για ειδικά προνόμια. Για σκεφτείτε λιγάκι: ο μεμονωμένος επισκέπτης, έρχεται ακατατόπιστος. Δεν ξέρει γιατί πρέπει να πληρώσει δώδεκα ευρώ το εισιτήριο, μαθαίνει ότι είναι πολλαπλό, ρωτάει για πόσους χώρους και πόσες μέρες έχει ισχύ, ρωτάει αν έχει φοιτητική έκπτωση,  ψάχνει να βρει την κάρτα, το πορτοφόλι του κτλ.

Ο ξεναγός, έρχεται έτοιμος, με Voucher στο χέρι ή το ακριβές αντίτιμο για τα άτομα που συνοδεύει. Δε χρειάζεται να ρωτήσει, δεν παζαρεύει, δεν έχει απορίες. Θεωρητικά θα έπρεπε να δίνει το χαρτί, να παίρνει τα εισητήρια και να περνά. Αμέσως αποσυμφορείται ο χώρος από πενήντα άτομα, τα οποία αλλιώς θα συσσωρεύονταν.

Η πρακτική αυτή, του χωριστού εκδοτηρίου (ακόμη και χωριστής εισόδου) για τα γκρουπ, είναι γνωστή και καθιερωμένη σε πολλά μουσεία και χώρους του εξωτερικού, ακριβώς γιατί εξυπηρετεί τους πάντες. Το έχει άλλωστε αποδείξει και το δικό μας, Νέο Μουσείο Ακροπόλεως, που εφαρμόζει το σύστημα.

Όμως, το πρόβλημα του χωριστού εκδοτηρίου δεν είναι το μοναδικό στην Ακρόπολη – είναι απλά η τελευταία σταγόνα που ήρθε να κάνει μια δυσλειτουργική κατάσταση αφόρητη.

Το ηλεκτρονικό εισητήριο, το οποίο θεωρητικά θα έπρεπε να λύνει χέρια και να επιταχύνει την είσοδο τόσων χιλιάδων στο χώρο, δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε. Από τις έξι ηλεκτρονικές πύλες, λειτουργούν μόνο οι δύο, γιατί κάθε ηλεκτρονικό εισητήριο πρέπει να παραδίδεται στο φύλακα, ο οποίος το σκανάρει και το επιστρέφει στον επισκέπτη. Κάθε επισκέπτης που θα μπορούσε να περνά μέσα σε δύο δευτερόλεπτα τώρα χρειάζεται 6-10 για να περάσει. Ποιος ο λόγος αυτής της καθυστέρησης; Δε μπορούν οι επισκέπτες να σκανάρουν μόνοι τα εισιτήριά τους;  Την ίδια στιγμή, όσοι έχουν προμηθευτεί το πολλαπλό εισιτήριο της Ακρόπολης από κάποιον από τους άλλους χώρους (που εκδίδουν εισιτήρια παλαιού τύπου) υποχρεούνται να σταθούν ξανά στην ουρά, για να πάρουν νέο, ηλεκτρονικό. Ποιος όμως ο λόγος, από τη στιγμή που και τα δυο τα ελέγχει ο φύλακας, ο οποίος επιμελώς σκανάρει το ένα και σχίζει το άλλο; Και γιατί τα αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων δε λειτουργούν;

Την ίδια στιγμή, δεν υπάρχουν ομαδικά εισητήρια. Κάθε ένα από τα πενήντα άτομα ενός γκρουπ υποχρεούται να πάρει στο χέρι το δικό του απόκομμα και να σταθεί μπροστά από τις μπάρες για να το παραδώσει στο φύλακα για σκανάρισμα. Γιατί το Νέο Μουσείο Ακροπόλεως εκδίδει ομαδικά εισιτήρια και όχι η Ακρόπολη; Γιατί εκεί τα γκρουπ διευκολύνονται να περάσουν ενώ στην Ακρόπολη όχι;

Το ίδιο σύστημα που εκδίδει τα ηλεκτρονικά εισιτήρια στο μουσείο εκδίδει και απόδειξη για την εφορία, την οποία φυσικά χρειάζονται τα πρακτορεία. Αν οι ιθύνοντες της Ακρόπολης δεν ήξεραν, γιατί δεν απευθύνθηκαν στους συναδέλφους τους του Μουσείου να τους πληροφορήσουν για το πρόγραμμα που διαθέτουν; Σήμερα, οι εκπρόσωποι των τουριστικών γραφείων αναγκάζονται να περιμένουν σε δεύτερη ουρά, για να πάρουν απόδειξη για την εφορία, η οποία γράφεται με το χέρι, εν έτει 2013. Από έναν μόνο υπάλληλο. Πολλαπλασιάστε επί πενήντα γκρουπ, το καθένα από πενήντα άτομα και θα διαπιστώσετε ότι δυόμισι χιλιάδες άνθρωποι ταλαιπωρούνται άδικα στο λιοπύρι.

Για να ξαναγυρίσω στην εμπειρία μου, περιμένοντας στην ουρά, έκανα περίπου 20 λεπτά ώσπου να φτάσω στα εκδοτήρια. Χρειάστηκαν άλλα 15 περίπου λεπτά για να φτάσω με τα εισιτήρια στο γκρουπ μου. Προσθέστε σε αυτά τα 15 με 20 λεπτά που μας πήρε να περάσουμε την είσοδο, με το χειροκίνητο-ηλεκτρονικό σύστημα διόδου. Συνολικά μας πήρε 1 περίπου ώρα, απλώς για να μπούμε. Όλα αυτά υπό ζέστη, ήλιο, πολυκοσμία κι εκνευρισμό. Πείτε μου, τι να πω και πώς να ηρεμήσω τους 40 ταξιδιώτες που με το δίκιο τους παραπονιόταν; Εσείς τι θα λέγατε;

Στο μεταξύ, η ουρά των όσων περίμεναν να βγάλουν εισητήριο είχε ήδη φτάσει στον Άρειο Πάγο κι έστριβε σαν φίδι φτάνοντας μέχρι την έξοδο του αρχαιολογικού χώρου. Δίπλα της, συνωστίζονταν αμέτρητα άλλα πλήθη από τα γκρουπ που ανέμεναν τα εισητήρια τους.

Ποιος εξυπηρετείται από αυτή την κατάσταση; Μήπως οφελείται ο μεμονωμένος τουρίστας αν έχει έναν ξεναγό πίσω του αντί για δίπλα του, σε ξεχωριστή ουρά; Ο ίδιος ο μεμονωμένος τουρίστας θα νιώσει μάλλον ανακούφιση αν όλο αυτό το πλήθος προχωρήσει προς τα εμπρός, αδειάζοντας το χώρο.

Ποιός βλάπτεται; Μήπως ο ξεναγός; Σίγουρα, οι συνθήκες εργασίας  του επιδεινώνονται, αλλά σε τελική ανάλυση θα τελειώσει το πρόγραμμά του και θα πάει σπίτι του.

Ο μόνος ο οποίος βλάπτεται από την κατάσταση, είναι ο τουρίστας. Έρχεται για να ζήσει μια μοναδική εμπειρία, να δει ένα μνημείο που θεωρείται η κορωνίδα του πολιτισμού. Για πολλούς το ταξίδι είναι ένα όνειρο ζωής και δε θα έχουν την ευκαιρία να το επαναλάβουν. Αντί όμως να απολαύσουν τη στιγμή, υποβάλλονται αναίτια σε μια απερίγραπτη ταλαιπωρία. Όσοι έρχονται μόνοι, θα πρέπει να στριμωχτούν με ατελείωτα πλήθη τα οποία συνωθούνται σε μια χαώδη κατάσταση. Όσοι έρχονται με γκρουπ λιώνουν ατελείωτες ώρες κάτω από τον καυτό ήλιο. Όταν επιτέλους φθάνουν μπροστά στον Παρθενώνα είναι καταπτοημένοι από την αναμονή, το στρίμωγμα και τη ζέστη. Η εξάντληση κι ο εκνευρισμός έχουν καταστρέψει κάθε καλή διάθεση, κάθε ενθουσιασμό. Σε αυτή την κατάσταση κανένα αριστούργημα δε μπορεί να τους συγκινήσει. Το μόνο που αναζητούν είναι ένα παγκάκι και λίγη σκιά.

Το αν θα μπαίνουν γρήγορα και άνετα οι επισκέπτες στην Ακρόπολη αποτελεί μέρος της υπηρεσίας που θα έπρεπε να απολαμβάνουν για τα χρήματα που πλήρωσαν. Μας τιμούν ερχόμενοι από όλες τις άκρες του κόσμου για να δουν τα μνημεία μας. Είναι υποχρέωσή μας να κάνουμε το παν για να τους διασφαλίσουμε αξιοπρεπείς συνθήκες όταν φθάνουν. Είναι καθήκον όλων μας αυτοί οι άνθρωποι να φύγουν ευχαριστημένοι και με καλές αναμνήσεις. Στο κάτω-κάτω είναι προς το συμφέρον μας να τους αφήσουμε την καλύτερη εντύπωση έτσι ώστε να ξανάρθουν ή να μας διαφημίσουν στους φίλους τους.

Πείτε μου, τι απ’ όλα αυτά καταφέρνουμε αφήνοντάς τους να περιμένουν μια ώρα έξω από τις πύλες της Ακρόπολης;

Advertisements

11 comments on “Χάος και ταλαιπωρία στην Ακρόπολη

  1. Αν θες να βρεις τις φταίει, μην ψάχνεις ποιος βλάπτεται αλλά ποιος ωφελείται.
    Δεν είναι ολοφάνερο; Κάνουν ότι μπορούν για να ξεφτιλίσουν την Ακρόπολη (ουρές, χαμός) και το Αρχαιολογικό μουσείο (ναρκομανείς, υποβάθμιση περιοχής) και μας πλασσάρουν το Νέο Μουσείο Ακρόπολης ως βιτρίνα (μπάτσοι, πεζόδρομος).
    Σε λίγο θα μας πουν ότι έτσι πρέπει να λειτουργούν όλοι οι χώροι και θα τους ιδιωτικοποιήσουν. Θα βάλουν κι έναν γερμανό μάνατζερ από πάνω να κόβει μονέδα κι αμέσως όλα θα δουλεύουν ρολόι. Το εισητήριο φυσικά θα πάει 20 ευρώ ενώ τα βράδια η Ακρόπολη θα νοικιάζεται για πάρτι όπως το Αβέρωφ, αλλά ο Σκάι θα είναι εκεί με τις κάμερες να μας λέει τι ωραία που λειτουργούν όλα κι ότι κι η Ακρόπολη χρειάζεται το γερμανό της.
    Αυτό θα πει πρόοδος

  2. Δεν ξέρω βαθιά το θέμα και δε μ’ αρέσουν οι θεωρίες συνομωσίας, αλλά πράγματι, όλα αυτά μυρίζουν ύποπτα. Κανένας λογικός μάνατζερ δε θα επέτρεπε αυτό το χάλι ούτε σε σουπερ μάρκετ. Αλλά τι λέω; Υπάρχει τίποτα σ’ αυτό το κράτος που να λειτουργεί με γνώμονα τη λογική ή την εξυπηρέτηση του πολίτη;

  3. Δε συμφωνώ με το παραπάνω σχόλιο (panoskv) και δεν θα έλεγα ότι η διαφορά πρέπει να τοποθετηθεί στον άξονα ιδιωτικού-δημοσίου. Είναι, άλλωστε, ολοφάνερο ότι το μουσείο Ακρόπολης λειτουργεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και «κάνει σκόνη» τις υπηρεσίες/χώρους/μουσεία που είναι εξ’ ολοκλήρου κρατικά και ξεδιπλώνουν όλες τις παθογένειές τους. Ωστόσο, το πρόβλημα και πάλι νομίζω ότι δεν είναι ιδεολογικού τύπου, δηλαδή ιδιωτική ή κρατική λειτουργία. Ας παραμείνουν τα πάντα κρατικά – μουσεία, χώροι κλπ.- κι ας λειτουργήσουν, επιτέλους, με ορθολογισμό και οργάνωση! Και κάτι άλλο: εδώ μυρίζει «συμμορία αρχαιοφυλάκων». Δήθεν καταργούν την αποκλειστικότητα του ταμείου των ξεναγών που συνοδεύουν μεγάλα γκρουπ, για την καλύτερη εξυπηρέτηση όλων!! Τρομερή επαγγελματική δεοντολογία εκ μέρους του αρχιφύλακα της Ακρόπολης με τα υπέροχα αγγλικά! Δεν θα πω τίποτα άλλο…

    • To μουσείο Ακρόπολης λειτουργεί καλύτερα γιατί έπαιρνε 12 εκατ ευρώ χρηματοδότηση το έτος, δηλαδή το μισό του προυπολογισμού του Υπ Πολιτισμού. Ναι, το 50%, ενώ τα άλλα μουσεία και χώροι λειτουργούσαν με ψίχουλα. Με τέτοια λεφτά, να σου πώ εγώ πότε το Αρχαιολογικό Μουσείο θα «έκανε σκόνη» το μουσείο Ακροπόλεως.
      Επιπλέον, δεν καταλαβαίνω πώς και γιατί έγινε ιδιωτικού δικαίου, αφού τα εκθέματά του ανήκουν στο κράτος και το κτίριο που στεγάζεται χτίστηκε με τα λεφτά του κράτους, δηλαδή τα δικά μας λεφτά. Με τέτοιες πλάτες, γίνομαι κι εγώ επιτυχημένος.

  4. Το συμπέρασμα Dafni ότι εδώ μυρίζει “συμμορία αρχαιοφυλάκων” μήπως αποκρύπτεται κάποια εμπάθεια για τους Αρχαιοφύλακες? Αυτοί είναι που καθορίζουν τον τρόπο λειτουργίας της εισόδου της Ακρόπολης?Δεν νομίζω.

    • Καμία εμπάθεια απολύτως. Μόνοι τους στα ταμεία μου ανέφεραν από πού δέχονται εντολές (σε μια προσπάθεια να μου δείξουν ότι δεν είναι προσωπική τους επιλογή απέναντι στους ξεναγούς αυτό), οπότε ελπίζω να απαντώ στο ερώτημά σου.

  5. Επειδή τελευταία με το θέμα της Ακρόπολης έχω παρατηρήσει ότι στρεφόμαστε εναντίον των φυλάκων, φοβάμαι ότι έχουμε πέσει στην παγίδα που έχουν στήσει τα τελευταία χρόνια η κυβέρνηση και οι υπηρέτες της τα ΜΜΕ.
    Με το να κατακρίνουμε τους φύλακες και να τους κατηγορούμε κάνουμε ακριβώς αυτό που έκαναν ο Κασιμάτης και οι λοιπές «δημοκρατικές δυνάμεις» το Νοέμβρη όταν μας αφάνισαν με το νομοσχέδιο της κας. Κεφαλογιάννη. Τότε ο κάθε πικραμένος θυμήθηκε πότε ένας ξεναγός τον έβρισε και πότε στάθηκε μπροστά του στην ουρά των εισιτηρίων…
    Συμμετέχουμε και εμείς στο παιγνίδι του διαίρει και βασίλευε, της στοχοποίησης και της ταπείνωσης κοινωνικών και επαγγελματικών ομάδων των οποίων οι πράξεις μας ξεβολεύουν και μας δημιουργούν προβλήματα. Συμμετέχουμε άθελα μας στη διάλυση του κοινωνικού ιστού και στην μετατροπή του σε χαλαρό σύνολο μειονοτήτων που τρώγεται η μια με την άλλη, ενώ από πάνω γελάνε οι πραγματικοί υπεύθυνοι.
    Σίγουρα οι φύλακες έχουν μεγάλο μέρος της ευθύνης, πολλοί από αυτούς είναι αγενείς και ελλιπείς στην εκτέλεση των καθηκόντων τους και η απόφαση για την μη παραχώρηση προτεραιότητα στους ξεναγούς είναι παράλογη.
    Όμως το χάλι της Ακρόπολης οφείλεται πρωτίστως στο Υπουργείο Πολιτισμού και στο Υπουργείο Τουρισμού που διαχειρίζονται την Ακρόπολη σαν πολιτιστικό πόρο χωρίς όμως να σχεδιάζουν, χωρίς φαντασία και τόλμη, μόνο με απέραντη γραφειοκρατία. Οι φύλακες είναι απλώς ένα κομμάτι αυτού του παζλ και μάλιστα ο τελευταίος τροχός που τρώνε και την μεγαλύτερη πίεση, αφού οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι απλώς κάθονται στο γραφείο τους και βαράνε σφραγίδες. Αλήθεια έχουν έλθει ποτέ να δούνε τι συμβαίνει στην Ακρόπολη σε ώρα αιχμής, γνωρίζουν άραγε τι τραβάνε επισκέπτες και εργαζόμενοι στο Ιερό Βράχο εξαιτίας των αποφάσεων τους;
    Πρέπει να καταλάβουμε ότι οι φύλακες είναι εργαζόμενοι όπως και εμείς, που έχουν το ίδιο ζόρι που τραβάμε και εμείς τα τελευταία τρία χρόνια, που βιώνουν τις ίδιες συνθήκες που βιώνουμε και εμείς. Αντί λοιπόν να βγάζουμε τα ρόπαλα, πρέπει να προσπαθήσουμε να συνομιλήσουμε μαζί τους για να κάνουμε την ζωή όλων πιο εύκολη.
    Για να ξεκαθαρίσω την θέση μου
    Δεν αγάπησα τους αρχαιοφύλακες ξαφνικά. Με έχουν εκνευρίσει και μένα πάρα πολλές φορές με την συμπεριφορά τους στα Προπύλαια και αλλού. Απλώς πιστεύω ότι η δικιά μας αντίδραση πρέπει να είναι πιο ψύχραιμη γιατί στο κάτω κάτω, είτε το θέλουμε είτε όχι, θα συνυπάρχουμε με αυτούς τους ανθρώπους για αρκετό καιρό και είναι προς το συμφέρον όλων μας να τους έχουμε δίπλα μας.
    Αυτά και το κλείνω πριν με λιντσάρουν όσοι περίμεναν και θα περιμένουν στην ουρά των εκδοτηρίων της Ακρόπολης έχοντας 40 εξαγριωμένους τουρίστες κρουαζιέρας μαζί τους.

  6. Οι υπεύθυνοι του ΥΠΠΟΤ ας αναλάβουν τις ευθύνες τους και οι φύλακες τις δικές τους. Οι φύλακες θα μπορούσαν να είναι ανώτεροι των περιστάσεων, όμως λυπάμαι, τις περισσότερες φορές δεν είναι. Σέβομαι αυτό που κάνουν, όπως απαιτώ να σεβαστούν αυτό που κάνω κι εγώ. Υποδεέστεροι των ξεναγών δεν είναι, όπως υποδεέστεροι οι ξεναγοί απέναντί τους δεν είναι. Πρόκειται για δύο διαφορετικά επαγγέλματα. Σέβομαι τη διαφορετικότητα των επαγγελμάτων, αλλά δεν τα αλέθει όλα ο ίδιος μύλος. Δεν υπάρχει κάποιο καταχθόνιο σχέδιο να στραφούν οι διάφοροι επαγγελματικοί κλάδοι ο ένας απέναντι στον άλλο. Και αν υπήρχε, σ’ αυτό το παιχνίδι προσωπικά αρνούμαι να παίξω. Εύχομαι να δω νέους ικανούς επαγγελματίες στο χώρο του δημοσίου πριν πεθάνω..! Αυτή είναι η νέα μου ευχή. Λυπάμαι, αλλά θυμώνω κάθε φορά που βρίσκομαι αντιμέτωπη με την επαγγελματική ανικανότητα του δημοσίων υπαλλήλων και με την άγαρμπη (το λιγότερο) συμπεριφορά τους και δε μπορώ παρά να σκέφτομαι τους δικούς μου φίλους και γνωστούς που, παρά τα χίλια πτυχία, το μυαλό και τις ικανότητές τους είναι καταδικασμένοι (για πόσο ακόμα;) να «μένουν στο ράφι». Αν μπερδεύετε την εμπάθεια με την καθαρή κι ευθεία έκφραση του λόγου, καθώς και την περιγραφή μιας κατάστασης ως έχει, λυπάμαι ξανά. Ελευθερία λόγου = δικαίωμα όλων. Και κάτι άλλο… αν κάναμε ένα πείραμα και τοποθετούσαμε νέους, ικανούς δημοσίους υπαλλήλους σε ΟΛΑ τα πόστα του Δημοσίου, βάζω ένα στοίχημα μαζί σας για το πόσο σύντομα θα λύνονταν πολλά από τα προβλήματα που συνδέονται με την ΚΡΙΣΗ. Όσο για το σύστημα των κυβερνόντων δεν θα σχολιάσω… είναι ένα εντελώς διαφορετικό κεφάλαιο. Καλή συνέχεια σε όλους

  7. Παράθεμα: Κατασκευαστικό λάθος στην Ακρόπολη; | Αριστοτελης Ξεναγος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s