Gallery

Ποιον εξυπηρετεί η υποβάθμιση της εκπαίδευσης των ξεναγών;

«Δεν επιθυμεί η Πολιτεία οι ξεναγοί της -Έλληνες και ξένοι- να είναι κατάλληλα καταρτισμένοι και εμπνευσμένοι, ώστε να μπορούν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη και το θαυμασμό των ακροατών τους; Ποιους εξυπηρετεί η μείωση της διάρκειας σπουδών των Σχολών Ξεναγών και η σταδιακή υποβάθμισή τους;» αναρωτιέται η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξεναγών.

Συνάδελφος ξεναγός στο μουσείο της Αρχαίας Αγοράς. Από εδώ.

Συνάδελφος ξεναγός στο μουσείο της Αρχαίας Αγοράς. Από εδώ.

Το Υπουργείο Πολιτισμού (πριν αποκτήσει τόσους τίτλους που είναι αδύνατο να τους θυμηθώ) σκέφτηκε πριν από πολλά χρόνια πως η χώρα μας βασικά πουλάει δύο πράγματα: ήλιο και πολιτισμό. Για τον ήλιο δε μπορείς να κάνεις και πολλά, εκτός ίσως να τον διαφημίσεις, για τον πολιτισμό όμως, είναι καλό να τον προωθήσεις με τρόπο που θα τον κάνει ελκυστικότερο. Έτσι λοιπόν θεώρησαν καλό ν’ ανοίξουν σχολές ξεναγών που δουλειά τους θα ήταν να εκπαιδεύσουν νέους ανθρώπους με πάθος και αγάπη για την ιστορία της χώρας μας, έτσι ώστε να τη μεταδώσουν στους επισκέπτες. Με λίγα λόγια, ο ξεναγός (σωστά-λάθος θα σας αφήσω να το κρίνετε μόνοι σας) θεωρήθηκε η βιτρίνα του πολιτισμού μας κι έγινε προσπάθεια η βιτρίνα αυτή να γίνει όσο το δυνατόν καλύτερη.

Το αποτέλεσμα; Μια ζόρικη φοίτηση πέντε εξαμήνων, με στιβαρή κατάρτιση, που παράγει επαγγελματίες εξειδικευμένους σε ένα πολύ ευρύ αντικείμενο: χιλιάδες χρόνια ιστορίας και πολιτισμού μαζί με τις τεχνικές μετάδοσής τους στο ευρύ κοινό. Σ’ αυτό το τελευταίο θα δώσω ιδιαίτερη βαρύτητα, γιατί ήμουν αρχαιολόγος πολύ πριν γίνω ξεναγός. Οι αρχαιολόγοι, όπως όλοι οι επιστήμονες, ξέρουν καλά το αντικείμενο της εξειδίκευσής τους και λίγα για όλα τα υπόλοιπα. Ο ξεναγός, αντίθετα, θυσιάζει το βάθος για χάρη του εύρους, έτσι ώστε να είναι σε θέση να ξεναγήσει όχι μόνο στη Βεργίνα αλλά και στην Κνωσσό. Ξέρω από προσωπική πείρα πως ένας ειδικός π.χ. της Κλασσικής πλαστικής μπορεί να ξέρει τα πάντα για τη ζωφόρο του Παρθενώνα αλλά ελάχιστα για τα Μινωικά ανάκτορα και σχεδόν τίποτα για τη Μονή Δαφνίου (ξέρουμε άλλωστε τη μεγάλη αγάπη που έχουν μεταξύ τους προϊστορικοί, κλασσικοί και βυζαντινοί αρχαιολόγοι).

Για να επιστρέψουμε στο θέμα της εκπαίδευσης των ξεναγών, μετά από αρκετές δεκαετίες, αφού η ΕΕ ανακάλυψε το σύστημά μας και μάλιστα το σύστησε για υιοθέτηση κι από την υπόλοιπη Ευρώπη, το Υπουργείο ξαφνικά διαπίστωσε πως το επάγγελμα είναι «κλειστό» και πρέπει να «ανοίξει.» (παρεμπιπτόντως, η μόνη προϋπόθεση για την άσκηση του επαγγέλματος είναι να έχεις πτυχίο της σχολής, πράγμα που ουσιαστικά σημαίνει πως επαγγέλματα όπως γιατρός, μηχανικός, αρχιτέκτονας, νηπιαγωγός είναι κι αυτά κλειστά. Ίσως κάποια μέρα ανοίξουν κι αυτά. Αφού δεν είναι απαραίτητο ένα πτυχίο για να ξεναγήσεις, γιατί να είναι αναγκαίο για να χτίσεις μια γέφυρα, πχ;)

Για ν’ ανοίξουμε λοιπόν το επάγγελμα, βρίσκουμε κάθε ευκαιρία να χαρακτηρίσουμε τους ξεναγούς «μάστιγα του τουρισμού,» δημιουργούμε προσκόμματα στην άσκηση της εργασίας τους που τους ταλαιπωρούν αλλά πλήττουν κυρίως τους καταναλωτές του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας (βλ. εδώ), αφήνουμε ανεξέλεγκτα άσχετα άτομα που λυμαίνονται τον τουρισμό και, τέλος, αφού δε φτάνουν όλα αυτά, κουτσουρεύουμε όσο γίνεται τη Σχολή Ξεναγών.

Το βασικό πρόβλημα με το τελευταίο είναι πως ουσιαστικά καταργούνται οι επισκέψεις των σπουδαστών σε αρχαιολογικούς χώρους. Εκεί μας ξεναγούσαν ειδικοί ενώ εμείς κάναμε παρουσιάσεις εργασιών με θέμα τους χώρους που επισκεπτόμασταν. Με λίγα λόγια, οι επισκέψεις αυτές είχαν την ίδια λειτουργία που έχει το μάθημα ανατομίας στους γιατρούς – αφού τα έμαθες στο χαρτί, έλα τώρα να τα γνωρίσεις κι από πρώτο χέρι, να δεις πώς είναι, να κυκλοφορήσεις μέσα τους με μια ομάδα και να δοκιμάσεις τεχνικές ξενάγησης επί τόπου.

Τώρα θέλουν να βγάλουν ξεναγούς χωρίς επισκέψεις σε χώρους. Άντε, σε λίγο μπορεί να δούμε και γιατρούς που δε θα έχουν δει ποτέ τους ανθρώπινη φλέβα.

Εντάξει, σίγουρα θα υπάρξουν ευσυνείδητοι ξεναγοί που θα κάνουν αυτό που ήδη κάνουν πολλοί από εμάς: θα περνούν τις άδειές τους κάνοντας επιτόπιες έρευνες, παρακολουθώντας σεμινάρια, πηγαίνοντας σε νέα μουσεία, για να είναι ενήμεροι. Αν όμως λείπει το βασικό υπόβαθρο, πόση εργασία θα χρειαστεί για να φτάσουν σε ένα ικανοποιητικό επίπεδο; Πόσοι θα είναι εκείνοι που θα έχουν τη διάθεση και το χρόνο να το κάνουν;

Ας σκεφτούμε τώρα ποιον θα ωφελήσει η παραγωγή ξεναγών με υποβαθμισμένη κατάρτιση: τον τουρίστα; το κράτος; τον τουρισμό μας;

Ή μήπως η υποβάθμιση σκοπό έχει να κλείσει τη δημόσια σχολή, για να παραδώσει την εκπαίδευση στα ΙΕΚ; Σ’ αυτή την περίπτωση, ας μην τα υποχρεώσουμε σε τόσα πολλά έξοδα βρε παιδιά…

Αν θέλετε να διαβάσετε περισσότερα, ρίξτε μια ματιά εδώ ή εδώ, αν είστε βιαστικοί, ή εδώ, για κάτι πιο αναλυτικό. Θα σας παρακαλούσα, αν ποτέ παρακολουθήσατε κάποια ξενάγηση που σας άρεσε κι αν θα θέλατε και στο μέλλον να υπάρχουν ξεναγοί που να ξέρουν κάτι λίγα γι αυτό που ξεναγούν, να κάνετε like και να τα διαδώσετε αυτά τα άρθρα όσο μπορείτε, ώστε να ενημερωθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι. Η ενημέρωση του κοινού είναι τελικά το μόνο μας όπλο ενάντια σε όσους προσπαθούν να μας υποβαθμίσουν.

Advertisements

4 comments on “Ποιον εξυπηρετεί η υποβάθμιση της εκπαίδευσης των ξεναγών;

  1. «»Τώρα θέλουν να βγάλουν ξεναγούς χωρίς επισκέψεις σε χώρους. Άντε, σε λίγο μπορεί να δούμε και γιατρούς που δε θα έχουν δει ποτέ τους ανθρώπινη φλέβα.»»»

    Are you comparing guides with doctors?????Come on!!!!!

    • Όχι βέβαια δεν συγκρίνω γιατρούς με ξεναγούς.
      Αν και θα μπορούσα να συγκρίνω μεταφραστές με ξεναγούς, διερμηνείς με ξεναγούς, καθηγητές με ξεναγούς και πολλές άλλες «κλειστές» ειδικότητες που επίσης «άνοιξαν» προς το συμφέρον των ιδιωτικών ΚΕΚ.
      Πιστεύω ότι για να κάνεις μια δουλειά με υψηλές απαιτήσεις, σεβόμενος και τον εαυτό σου και αυτόν που σε πληρώνει, πρέπει να έχεις την καλύτερη εκπαίδευση και όχι πασαλείμματα.
      Και για να το εξειδεικεύσω ακόμα περισσότερο: όπως ένας οδοντίατρος δεν μπορεί να κάνει επέμβαση πλαστικής ανάπλασης προσώπου ή εγχείρηση ανοικτής καρδιάς απλώς παρακολουθώντας ένα σεμινάριο 220 ωρών, χωρίς καμιά περαιτέρω αξιολόγηση, έτσι ακριβώς αρχαιολόγοι, ιστορικοί, μουσειολόγοι και όλες αυτές οι ειδικότητες (που έχουν πλέον τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με ’μένα που φοίτησα 2,5 χρόνια και που συνεχώς ανανεώνω την γνώση μου), δεν μπορούν να κάνουν ξενάγηση επαγγελματικών προδιαγραφών, γιατί απλούστατα δεν έχουν την κατάλληλη εκπαίδευση, τελεία και παύλα.

  2. Είναι απογοητευτικό. Θα έλεγε κανείς ότι έχουν βάλει σκοπό να τα διαλύσουν όλα, να μην αφήσουν τίποτα όρθιο. Για ποιο λόγο; Δε βγάζει νόημα… Θέατρο του παραλόγου…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s