Gallery

Το παράδοξο του Παρθενώνα

Όσοι παρακολουθείτε αυτό το blog πιστεύω ότι θα έχετε καταλάβει τουλάχιστον τρία πράγματα για τον γράφοντα :

  1. Έχω μια ιδιαίτερη αγάπη για την αρχαιολογία της Ελλάδας και ιδιαίτερα της Αθήνας (γιατί άραγε;)
  2. Είμαι ζηλωτής της ακριβούς απόδοσης ιστορικών στοιχείων και αρχαιολογικών μνημείων (διάβαζε: έχω κόλλημα με τη σωστή αναπαράσταση)
  3. Είμαι οπαδός  της επιστημονικής φαντασίας και άλλων συναφών «πολιτιστικών υπο-προϊόντων», από αυτά που κάνουν τη φιλόλογο μάνα μου να σουφρώνει τα χείλη (εδώ σε θέλω Φρόιντ!)

Μια ταινία με σούπερ-ήρωες

Τώρα γιατί τα γράφω όλα αυτά;

Απλούστατα γιατί είδα μια ταινία στο δίκτυο: ένα καρτούν με τίτλο «Justice League, the Throne of Atlantis.» (Για όσους δεν ξέρουν, η Justice League [Ομάδα της Δικαιοσύνης] είναι μια ομάδα υπερηρώων με μέλη τον Μπάτμαν και τον Σούπερμαν, μεταξύ άλλων. Ανάμεσα στα μέλη της είναι και η Wonder Woman, που το πραγματικό της όνομα είναι Ντιάνα και τυγχάνει πριγκήπισσα των Αμαζόνων με καταγωγή, σύμφωνα με το κόμικ, από τη Θεμύσκιρα[1].)

Είπα στη γυναίκα μου ότι έβλεπα την ταινία για να τσεκάρω αν είναι κατάλληλη για τα παιδιά. (Όσοι με ξέρετε, καταλαβαίνετε την αλήθεια, αλλά παρακαλώ, ας μείνει μεταξύ μας.)

Μια αθηναϊκή σκηνή

Ξαφνικά λοιπόν, χωρίς καμία προειδοποίηση, στην οθόνη εμφανίζεται η Αθήνα, υπό το σεληνόφως. Διακρίνεται καθαρά η Ακρόπολη και το Ηρώδειο πίσω από σχηματοποιημένες πολυκατοικίες. Η προσοχή μου έχει καθηλωθεί.

Justice League Athens

Τα πράγματα γίνονται πιο ενδιαφέροντα γιατί η Ακρόπολη έχει μια διάσημη επισκέπτρια: τη Wonder Woman, αν και πολύ μετά το κλείσιμο του χώρου, αναμφίβολα χωρίς να πληρώσει εισιτήριο. Εδώ που τα λέμε τη δικαιολογώ – γιατί να πληρώσει 12 ευρώ για να στριμωχτεί με τις ορδές των τουριστών; Άσε που σε λίγο τα εισιτήρια θ’ ανέβουν στα 20 ευρώ – πού να πλησιάσει κανείς.

Justice-League-Parthenon-Wonder-Woman

Τέλος πάντων, ενώ η Ντιάνα απολαμβάνει την πανσέληνο να δύει στο Σαρωνικό, εγώ εντοπίζω ακριβώς πού στεκόταν, στη νοτιοανατολική γωνία του Παρθενώνα.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Εκείνη τη στιγμή εμφανίζεται ο Σούπερμαν, ο οποίος προσγειώνεται αριστοτεχνικά δίπλα της. Βέβαια ο Κλαρκ Κεντ, ως το απόλυτο καλό παιδί, σίγουρα θα έχει πληρώσει από πριν (ή θα περάσει να πληρώσει την επόμενη) το εισιτήριό του – ίσως μάλιστα και το δικό της.

Justice-League-Parthenon-Wonder-Woman-Superman

Τα μάτια μου δεν ξεκολλούσαν από την οθόνη: δύο υπερήρωες εδώ, στην πόλη μου, στον Παρθενώνα. Τι άλλο θ’ ακολουθούσε; Μήπως θα εμφανιζόταν ο Μπάτμαν, μέσα από τις σκιές του πτερού; Δε θα είχα αντιρρήσεις για μια σκηνή δράσης εκεί γύρω ή στη Σαντορίνη, ας πούμε. Θα ήταν απόλυτα ταιριαστό για μια ταινία με τίτλο «Ο θρόνος της Ατλαντίδας».

Δυστυχώς οι ελπίδες μου δεν ευοδώθηκαν. Η Αθηναϊκή σκηνή, που δεν κράτησε πάνω από δυο λεπτά, τέλειωσε μ’ ένα ιπτάμενο φιλί πάνω από τον Παρθενώνα κι έπειτα οι ήρωες τράβηξαν γι αλλού.

Justice-League-Parthenon-Wonder-Woman-Superman-kiss

Σίγουρα, ένα φιλί ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο σούπερ-ήρωες δεν είναι μικρό πράγμα, αλλά και πάλι, έμεινα με μια αίσθηση ανικανοποίητου.

Ίσως γι αυτό θέλησα να ξαναδώ τη σκηνή – κάτι που ήταν μεγάλο, τεράστιο, λάθος.

Το λάθος

Επαναλάβετε μετά από ’μένα: «Οι αρχαιολόγοι δεν πρέπει να βλέπουν ταινίες με μνημεία». Κι αυτό γιατί όταν ο αρχαιολόγος ξυπνά μέσα σου και παίρνει το πάνω χέρι, άντε να ευχαριστηθείς την ταινία. Το μάτι μου άρχισε να εντοπίζει όλα τα λάθη και τ’ ατοπήματα και τα μαλλιά μου (εντάξει, όσα έχουν μείνει) σηκώθηκαν όρθια.

Επαγγελματική διαστροφή

Σαν πολύ μικρό δεν είναι αυτό το αέτωμα; Κοιτάξτε: πώς θα ήταν δυνατό να χωρέσουν τα γλυπτά εκεί μέσα, που, ως γνωστό, είναι μεγαλύτερα από φυσικό μέγεθος; Άσε που ο εικονογράφος έχει παραλείψει τα γλυπτά τελείως. Τουλάχιστον έχει αποδώσει σωστά το σπασμένο ακρωτήριο δίπλα στο οποίο στέκεται η υπερηρωίδα – μάλλον θα βασίστηκε σε φωτογραφία.

Αν όμως είχε φωτογραφία για να κάνει σωστό το ακρωτήριο, τι στην ευχή έκανε με ις μετόπες; Αν είναι δυνατόν! Μετόπη στη γωνία; Εκεί θα έπρεπε να είναι τα τρίγλυφα! Άσε που τις άφησε γυμνές, χωρίς ανάγλυφα. Και για να μη φαίνονται εντελώς άδειες, τους έβαλε πλαίσιο – τι λέω, σωστή κορνίζα. Αλλά το χειρότερο είναι πως τις έβαλε χωρίς καμία αντιστοιχία με με τους κίονες! Η προσεγμένη γεωμετρία του Δωρικού ρυθμού πετάχτηκε απλά απ’ το παράθυρο…

 

Κιονοστοιχία προς το πουθενά

Και πες πως συνέρχομαι από το σοκ της παραποίησης του Δωρικού ρυθμού και λέω, ε, δεν πειράζει, ο άνθρωπος δεν ήξερε.

Το επόμενο πώς να το συγχωρήσω; Καθώς η «κάμερα» τραβιέται προς τα πίσω και δείχνει το ζεύγος να εναγκαλίζεται πετώντας πάνω από τον Παρθενώνα,  βλέπουμε μια κιονοστοιχία, κάθετη στο πτερό, που ξεκινά από το ναό με κατεύθυνση την άκρη της Ακρόπολης και σταματά, ευτυχώς, πριν γκρεμιστεί από κάτω! Από πού ξεφύτρωσε αυτή η ανύπαρκτη κιονοστοιχία; Από τη φαντασία του καρτουνίστα;

 

Ναι μεν, αλλά

Το έχω ξαναπεί και θα το ξαναπώ πολλές φορές: με τιμά ιδιαίτερα που διάφοροι καλλιτέχνες επιλέγουν κατά καιρούς την Ελλάδα και τα μνημεία της ως σκηνικό για τις ταινίες τους. Πιστεύω πως η παρουσία τους σε ταινίες είναι η καλύτερη διαφήμιση, κλάσεις ανώτερη από οποιαδήποτε ακριβοπληρωμένη εκστρατεία.

Αλλά, περιμένω, αφού πρόκειται για υπαρκτά τοπόσημα, να τα απεικονίσουν με την ίδια προσοχή στη λεπτομέρεια που θα έδειχναν για μνημεία του τόπου τους με τα οποία είναι εξοικειωμένοι. Για παράδειγμα, θα έδειχναν το Λευκό Οίκο με τον τρούλλο του Καπιτωλίου; Όχι βέβαια, αλλά δεν φαίνεται να τους πειράζει και πολύ αν στον Παρθενώνα ξεφυτρώσει μια επιπλέον κιονοστοιχία.

Ας είναι. Αυτά για την ώρα, ως το επόμενο ατόπημα που θα με βγάλει απ’ τα ρούχα μου.

——————————-

[1] Προφανώς κατ’ αντιστοιχία με τη μυθολογική πατρίδα των Αμαζόνων, Θεμίσκυρα. Αγνοώ αν η διαφορετική ορθογραφία οφείλεται σε λάθος του κομίστα ή αν έγινε για ν’ αποφύγουν διενέξεις με τις Αμαζόνες για τα πνευματικά δικαιώματα 😉

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s